Історія Академії

Освітню місію Академії фінансового моніторингу започатковано 13 грудня 2004 року розпорядженням Кабінету Міністрів України №899-р, в якості Навчально-методичного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу в сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму (скорочено – Навчально-методичний центр Держфінмоніторингу України).

Наприкінці 2017 року на виконання Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», а також з метою реалізації Стратегії розвитку системи запобігання та протидії на період до 2020 року, Навчально-методичний центр Держфінмоніторингу України було реформовано в Академію фінансового моніторингу.

За час функціонування Академії понад 23 000 спеціалістів із питань фінансового моніторингу покращили свою фахову підготовку.

Викладачі Академії є визнаними експертами з розробки та впровадження політики в сфері ПВК/ФТ.

Об’єднання інтелектуальних ресурсів понад 50 учасників системи фінансового моніторингу в Україні, для яких Академія стала об’єднуючим освітнім хабом, посилює цікавість фахових навчальних заходів.

Двадцятирічну діяльність Академії фінансового моніторингу окреслено трьома функціональними етапами становлення (2004-2010), інтенсивного розвитку (2011-2020) та стабільного освітнього процесу в умовах пандемії та воєнного стану (з 2021 року).

Під час етапу становлення підвищено кваліфікацію понад 2000 фахівців, а також, зокрема:

  • здійснено державну реєстрацію навчального закладу;
  • розроблено й затверджено унікальні навчальні програми;
  • підготовлено кілька навчально-методологічних праць у сфері ПВК/ФТ;
  • розроблено стратегію розвитку;
  • розпочато роботу львівського та харківського регіональних відділень;
  • створено систему контролю знань;
  • започатковано міжнародну співпрацю з учбово-методичними центрами у сфері фінансового моніторингу з різних країн.

Суттєве зростання чисельності осіб які підвищили свою фахову кваліфікацію у сфері фінансового моніторингу відбулося на етапі інтенсивного розвитку. На цьому етапі розвитку Навчально-методичний центр Держфінмоніторингу України було реформовано в Академію фінансового моніторингу. Академія надала якісні освітні послуги 15178 представникам суб’єктів державного фінансового моніторингу й працівникам правоохоронних і судових органів, відповідальним особам суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Також реалізовано:

  • тематичні семінари щодо новацій законодавства у сфері фінансового моніторингу для відповідальних осіб суб’єктів первинного фінансового моніторингу, в яких взяло участь 869 фахівців;
  • тематичні семінари для 1581 нотаріусів на тему: «Нотаріус як суб’єкт первинного фінансового моніторингу»;
  • участь у низці міжнародних заходів і активізовано співпрацю з відповідними міжнародними установами та організаціями в сфері фінансового моніторингу;
  • співпрацю з обласними державними адміністраціями;
  • проект мережевої освіти з питань фінансового моніторингу.

Пріоритетом етапу стабільного освітнього процесу Академії фінансового моніторингу є забезпечення безперебійного освітнього процесу з підвищення кваліфікації фахівців системи запобігання та протидії в умовах пандемії та воєнного стану, покращення якості фахових навчальних курсів і семінарів, адаптованих під актуальні потреби системи ПВК/ФТ, розширення ефективної співпраці з національними та міжнародними партнерами.

За період 2021-10 місяців 2024 року в Академії фінансового моніторингу забезпечено безперервний освітній процес підвищення кваліфікації в умовах воєнного стану й карантину для  6590 представників правоохоронних, розвідувальних, судових та інших органів державної влади та відповідальних осіб суб’єктів первинного фінансового моніторингу, а також:

  • проведено низку тематичних семінарів, присвячених актуальним питанням функціонування національної системи запобігання та протидії в умовах воєнного стану: «Нотаріус як суб’єкт первинного фінансового моніторингу»; «Встановлення кінцевого бенефіціарного власника та належна перевірка при здійсненні первинного фінансового моніторингу»; «Належна перевірка клієнтів: ризикові категорії та структура власності»; «Автоматизація процесів фінансового моніторингу: регуляторні вимоги та приклади практичного застосування»; «Здійснення фінансового моніторингу в сучасних умовах: як працювати з реєстрами в умовах воєнного часу та робота з криптовалютами»; «Фінансовий моніторинг в умовах сьогодення. Ризики проведення фінансових операцій, пов’язаних з державою-терористом»;
  • в рамках співпраці з UNODC – Управлінням ООН з наркотиків та злочинності – було розроблено та впроваджено 4 тренінги з актуальних питань фінансового моніторингу: «Розвідка за відкритими джерелами (OSINT)», «Кінцевий бенефіціарний власник», «Фінансові розслідування» та «Відмивання в сфері торгівлі (TBML)»;
  • суттєво розширено партнерське коло Академії фінансового моніторингу укладеними новими меморандумами про співпрацю з органами економічної безпеки та судової влади, громадськими об’єднаннями, вітчизняними та зарубіжними закладами освіти, а також міжнародними організаціями та проектами;
  • особливо слід відмітити  співпрацю Академії з розробниками програмних продуктів в сфері фінансового моніторингу: завдяки такій співпраці учасники освітніх заходів Академії мають можливість з перших рук ознайомитись із  рішеннями та їх застосуванням в автоматизації діяльності з питань AML/CFT, належній перевірці клієнтів, моніторингу транзакцій з криптоактивами,  OSINT-рішеннями та ін.

Сучасний та інноваційний підхід Академії у підвищенні кваліфікації високо оцінено Національним агентством України з питань державної служби. В 2023 році Академія фінансового моніторингу здобула перемогу в конкурсі «Кращі практики впровадження освітніх інновацій у системі професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад», що відбувся за підтримки Програми Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні».

В 2024 році Академія підтвердила свій статус передового закладу освіти, вдруге здобувши перемогу в конкурсі кращих практик впровадження освітніх інновацій в систему професійної освіти представників публічного сектору.